Adverteren op social media: Wat levert het op en welk budget zet je in?

Adverteren wordt voor velen gezien als een grote stap en iets wat je niet 1, 2, 3 inzet om je producten of diensten aan de man te brengen. Je bent er budget aan kwijt, maar je weet van te voren niet precies wat het je oplevert en dat geeft onzekerheid. Niets is echter minder waar! Je kunt op social media namelijk al beginnen met hele kleine bedragen. In deze blogpost lees je er meer over.


Waarom adverteren op social media?

Ten eerste is het goed om te weten waarom adverteren op social media interessant is. Tegenwoordig is bijna iedereen wel op social media te vinden en daarom zijn social media een massamedia. Jouw doelgroep is daar ongetwijfeld dus ook aanwezig. Naast dat je doelgroep er in grote getalen aanwezig is, is het adverteren op social media ook kosten efficiënter dan andere media. Je kunt namelijk al met een klein bedrag beginnen. Daarnaast kun je in veel gevallen al beginnen met je bestaande content.


Wat levert het op?

Een veelgestelde vraag is wat het dan oplevert. Als je er geld in stopt, wil je natuurlijk wel resultaat hebben. Wat het oplevert ligt in principe aan welke doelstelling je inzet. Je kunt namelijk voor allerlei verschillende doelstellingen een campagne inzetten. Merkbekendheid, traffic naar je website of het behalen van verkopen of leads bijvoorbeeld. Bij doelstellingen als merkbekendheid of bereik is het belangrijk hoeveel mensen je bereikt en wat de kosten daarvoor zijn, bij het behalen van traffic gaat het om het aantal klikken en de kosten per klik en bij het behalen van verkopen gaat het om de kosten die je betaald voor het behalen van een verkoop.


Je ziet dus dat het inzetten van een campagne vaak direct resultaat oplevert. Het ligt er natuurlijk wel aan of jij die kosten daarvoor hoog of laag vindt en wat je bijvoorbeeld over hebt voor het behalen van een verkoop of lead. Daarbij is het belangrijk om te weten dat het adverteren op social media werkt met een veilingsysteem van vraag en aanbod. Het ligt dus aan de markt en waar die zich bevindt, hoeveel het kosten om op social media te adverteren.


Ook is het belangrijk om te blijven testen en leren. Het adverteren op social media is namelijk constant aanpassen totdat je een goed werkende opzet en de juiste advertenties inzet. Veel mensen testen social advertising en komen na een aantal dagen al tot de conclusie dat het niet werkt voor hen. Echter is dat een foute opvatting, want je moet juist ontdekken middels het testen en leren wat werkt voor jouw doelgroep.


Hoeveel budget heb ik nodig?

Het mooie van adverteren op bijvoorbeeld Facebook & Instagram, is dat je met kleine bedragen al kunt beginnen en dat je deze helemaal zelf kunt bepalen. Met 20,- per dag kun je bijvoorbeeld al verkopen behalen voor je webshop (waarbij je meer omzet behaald dan dat je aan advertentiebudget uitgeeft). En bij een bereik campagne kun je met ongeveer 5,- al 1.000 mensen uit je doelgroep bereiken. Je kunt dus beginnen met kleine bedragen, kijken wat wel en niet werkt en vervolgens opschalen om meer resultaten te boeken.


Wil je groter inzetten? Dan is het belangrijk te kijken naar welke doelgroep je inzet en hoe groot deze doelgroep is. Als je weet hoeveel mensen je met 5,- kunt bereiken (ongeveer 1.000 mensen), kun je uitrekenen hoeveel budget er nodig is om een groot deel van je doelgroep te bereiken. Wil je genoeg impact maken bij je doelgroep? Dan moet je je een groot deel van je doelgroep meerdere keren bereiken (bijvoorbeeld 2x per week). Houdt daar dus ook rekening mee.


Mocht je zelf willen beginnen met adverteren op social media, dan zijn mijn e-books interessant voor jou:


Wil je graag social advertising inzetten voor je bedrijf of merk, maar het liever niet zelf doen? Dan kan Twan Online Media je helpen. Neem hier een kijkje of stuur een mailtje naar info@twanonlinemedia.nl

0 opmerkingen