Hoe bouw je een social media following op?

Bijgewerkt op: 11 feb.

Relevante content, consistentie, interacteren en tijd investeren zijn de 4 grote factoren bij het opbouwen van een social media following om je online zichtbaarheid te vergroten. Hoe je precies te werk gaat? Dat lees je in deze blog!


Welke kanalen ga je inzetten?

Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om te bepalen op welke kanalen je aanwezig gaat zijn en een social media following wilt opbouwen. Kijk hierbij vooral naar waar jouw beoogde doelgroep aanwezig is en waar jij ze kunt interesseren met content en je boodschap. Je kunt in dit blog meer lezen over het kiezen van de juiste social kanalen voor jouw bedrijf of merk.


Relevante content

Vervolgens is het belangrijk om na te denken wat voor content jij gaat delen op dit social platform. Denk hierbij vooral na wat interessant is voor je doelgroep. Iemand gaat je volgen omdat ze er een bepaalde toegevoegde waarde in zien. Geef dus waarde mee in je content zoals relevante tips, tricks of informatie over jouw specialisme, merk of product. Een combinatie van bepaalde types content werkt vaak het beste. De ene keer post je bijvoorbeeld een tips of trick, de andere keer is het meer een promotionele post over jouw bedrijf, merk of product. Experimenteer ook met verschillende soorten uitingen zoals video, afbeeldingen of carrousel posts om te kijken wat het beste werkt.


Consistentie & investeren van tijd

Het opbouwen van een social following is niet zomaar gedaan. Hierbij is consistentie nodig en daarbij dus ook het investeren van tijd. Bedenk in je content strategie hoevaak je gemiddeld per week gaat posten en doe dit dan ook. Alleen met consistentie kun je je volgersgroep opbouwen en je online zichtbaarheid verbeteren. Houd hier dus rekening mee in het plannen van je tijd, en neem dus ook tijd op in je planning om aan je social following te werken. Heb je de tijd er niet voor? Dan kun je iemand inhuren om dat te doen, zoals Twan Online Media bijvoorbeeld ;).


Interactie

Het aangaan van interactie met je doelgroep op het social kanaal waar jij je following wilt opbouwen is essentieel om je community op te bouwen. Ga op zoek naar mensen in je doelgroep en interacteer met hun posts, of volg ze. Op deze manier vinden steeds meer mensen je account en zien ze dat jij relevante content plaatst voor hen. Grote kans dat ze je daarom gaan volgen en daarmee ook een actieve volger van je worden die graag met je interacteert. Je kunt ook op relevante hashtags zoeken en interactie aangaan met mensen die over dat onderwerp posten. Zo wordt jij weer beter gevonden door hen!


Hashtags

Het gebruiken van hashtags is een krachtig middel om je boodschap verder te brengen dan alleen je huidige volgers (vooral op Instagram). Mensen zoeken namelijk veel op hashtags en op sommige platformen kun je zelfs hashtags volgen, waardoor je bij mensen in hun tijdlijn verschijnt zonder dat je zelfs volgen. Ga op zoek naar een aantal relevante hashtags voor je posts en gebruik deze bij het plaatsen van content.


Adverteren

Naast de bovenstaande tips, is adverteren op het social platform ook een erg effectieve manier om je following op te bouwen en je boodschap verder te brengen dan alleen je huidige volgers. Hiermee kun je jouw content verspreiden over je beoogde doelgroep, zodat je advertenties bij hen in de tijdlijn verschijnt. Een goede manier om je following op te bouwen! Weet je niet hoe je aan de slag moet met adverteren? Twan Online Media helpt je daar graag bij. Neem hier eens een kijkje!


Wil je zelf aan de slag met adverteren of het groeien op bijvoorbeeld Instagram? Dan kunnen een van mijn e-books wellicht ook interessant zijn voor jou. Neem hieronder eens een kijkje.



0 opmerkingen