Hoe word je beter zichtbaar op Google?

Wat doe je als je iets of iemand online wilt opzoeken? Googelen natuurlijk! Google is de grootste zoekmachines ter wereld. Als bedrijf of merk kun je hier slim gebruik van maken om goed zichtbaar te worden bij je potentiële doelgroep. Hoe je dat doet lees je in deze blog!


SEO op je website

Ten eerste is het belangrijk om je SEO goed op orde te hebben. SEO staat voor Search Engine Optimization. Een methode om je website op een zodanige manier in te richten dat het goed geïndexeerd kan worden door een zoekmachine, zodat je beter gevonden kan worden. Hostingbedrijven als Wix, Squarespace of Wordpress (tools waar je een website mee kan bouwen), hebben vaak al handige features ingebouwd om je SEO makkelijk op orde te krijgen. Zo kun je voor elke pagina van je website duidelijk aangeven hoe deze door zoekmachines geïndexeerd moeten worden. Je kunt zogenoemde 'metadata' meegeven aan de zoekmachine om je site beter vindbaar te maken. Dit zijn bijvoorbeeld speciale titels en beschrijven die relevant zijn voor de desbetreffende websitepagina's. Hier kun je relevante zoekwoorden in vermelden (waarvan je denkt dat je doelgroep die zal gebruiken om je te vinden), zodat je op die zoekwoorden gevonden kan worden in de zoekmachines.


Google Mijn Bedrijf

Google heeft een mooie tool om je bedrijf of merk beter zichtbaar te krijgen in de zoekmachine, namelijk Google Mijn Bedrijf. Als je dit instelt en mensen zoeken naar je bedrijf of merk, zien ze gelijk aan de rechterkant van de zoekresultaten een groot vlak met informatie over jouw bedrijf. Vaak inclusief je logo, bedrijfslocatie, contactgegevens en website. Een goede manier om direct op te vallen als mensen naar je zoeken! Mensen kunnen hier ook bijvoorbeeld reviews geven over je bedrijf als ze al eens met je hebben samengewerkt. Google Mijn Bedrijf is makkelijk in te stellen via deze website.


Google Search Console

Als je website nog niet zo oud is, duurt het vaak een tijdje voordat hij goed zichtbaar is in Google. Dit kun je oplossen met Google Search Console. Deze tool indexeert je website en geeft informatie over jouw status in de zoekmachine. Zoals de positie en de zichtbaarheid van je website in Google. Handig om snel zichtbaar te zijn en op gegeven moment je status te zien in de zoekmachine en deze te verbeteren!


Blogs of content schrijven

Hoe meer content er op je website te vinden is, hoe beter je zichtbaarheid in zoekmachines. Simpelweg omdat er meer webpagina's op je website staan die kunnen matchen met zoekresultaten van gebruikers. Het is daarom belangrijk om je website up-to-date te houden, maar ook om regelmatig nieuwe content te plaatsen. Dit kun je bijvoorbeeld heel goed doen met een blog. Door te bloggen over jouw bedrijf, product, expertise of werkveld komt er steeds meer relevante content op je site en is er een grotere kans dat je gevonden wordt als mensen naar een onderwerp zoeken waar jij de expert over bent. Bloggen maar dus!


Link building

Een ander aspect om beter zichtbaar te worden in zoekmachines is link building. Dit is eigenlijk het doorlinken vanuit jouw website naar andere websites en andersom. Als een zoekmachine ziet dat allerlei andere websites naar jouw website doorlinken voor meer informatie of voor een bepaald product, wordt je site als betrouwbaar gezien. Hierdoor stijgt je ranking in de zoekmachine en heb je een steeds grotere kans om beter zichtbaar te zijn in Google. Je kunt dit ook toepassen binnen je eigen website zelf, door bijvoorbeeld in blogs door te linken naar andere blogs die je hebt geschreven, of door te linken naar producten die op je website staan. Je kunt ook samenwerkingen aangaan met andere websites. Je spreekt bijvoorbeeld af dat jij doorlinkt naar hun website en zij naar die van jou. Dit alles zorgt voor een hogere ranking in zoekmachines.


SEA (Search Engine Advertising)

Een effectieve manier om direct bovenaan te staan in zoekmachines is SEA (Search Engine Advertising). De naam zegt het al: het adverteren op zoekmachines als Google. Hier is dus wel mediabudget voor nodig, maar het levert daardoor wel direct traffic op naar je website. Met adverteren op Google kun je heel makkelijk een nieuwe doelgroep bereiken, die al op zoek is naar het datgene wat jij aanbiedt. Je target namelijk op zoekwoorden. Omdat mensen al op zoek zijn naar datgene wat jij aanbiedt, zijn ze waarschijnlijk geïnteresseerd en heb je eerder kans dat ze naar je website gaan omdat je bovenaan in de zoekresultaten staat. Mocht dit je interessant lijken, dan kun je er hier meer over lezen.


Hopelijk heb je veel aan deze tips om je zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren! Mocht je hier hulp nodig bij hebben, dan kan Twan Online Media je helpen. Kijk hier voor meer informatie.

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven