Metaverse: Wat is het en waar kun je als bedrijf op inspringen?

Misschien heb je het de afgelopen tijd al eens voorbij horen komen: Metaverse. Sinds Facebook haar naam heeft aangepast naar Meta, horen we veel geluiden over de Metaverse. Het moet de nieuwe digitale revolutie worden. Maar wat is het eigenlijk en is dit iets interessants waar je mogelijk met je bedrijf op kunt inspringen? Lees het in mijn nieuwe blog!


Wat is de Metaverse?

De Metaverse zijn eigenlijk meerdere digitale werelden die samenkomen, waarbij je makkelijk tussen verschillende digitale werelden kunt switchen. Je kunt daar dingen doen die je in de fysieke wereld niet kunt, met mensen die je fysiek niet bij je hebt maar wel digitaal kunt ontmoeten. Dit gaat bijvoorbeeld samen met 3D belevingen, virtual reality en augmented reality. Op die manier kun je echt in de digitale wereld stappen en je er compleet in onderdompelen (bijvoorbeeld met een VR-bril). Het is de bedoeling dat de Metaverse een open wereld is, en dat het niet perse door 1 bedrijf gemaakt of gehost wordt.


In deze video kun je goed bekijken hoe dat er mogelijk uit komt te zien:

Waarom heeft Facebook haar naam aangepast naar Meta?

Facebook gelooft er sterk in dat de Metaverse de digitale revolutie gaat worden. Daarnaast bestaat Facebook niet alleen meer uit Facebook, maar ook andere apps en platformen zoals Instagram, Messenger en Whatsapp bijvoorbeeld. Gezien ze dus meer een overkoepelende naam zochten en zich sterk willen gaan richten op de Metaverse is de nieuwe naam Meta geworden. Zoals eerder gezegd is het de bedoeling dat de Metaverse niet door 1 bepaald bedrijf wordt ontwikkeld, maar als open wereld. Als de Metaverse eenmaal staat hoopt Meta daar natuurlijk wel een grote rol in te spelen. Daarom zetten ze er ook hoog op in.


Wat kan dit betekenen voor bedrijven en merken?

De Metaverse is voor bedrijven en merken ook een nieuwe manier om je doelgroep te bereiken. Als de Metaverse zo populair wordt als iedereen nu hoopt, zijn er straks veel mensen te vinden. Dit is ook een kans voor bedrijven om hier aanwezig te zijn. Merken kunnen bijvoorbeeld een digitale winkel openen in de Metaverse, en daar hun producten verkopen. Daarnaast kan het ook interessant zijn voor adverteerders, om in die digitale wereld aanwezig te zijn met advertenties van hun bedrijf of merk. Er wordt zelfs al gesproken over het kopen van een stukje 'digitale land' in de Metaverse, waar je als bedrijf bijvoorbeeld je digitale winkel kunt starten.


Horizon Worlds

Er bestaan al enkele Metaverse achtige VR werelden, maar die zijn momenteel nog door bepaalde bedrijven in bezit. Dit is dus nog geen open digitale wereld. Meta zelf heeft bijvoorbeeld Horizon Worlds. Samen met de VR-bril van Meta kun je jezelf al in deze wereld onderdompelen. Neem hier een kijkje hoe dat eruit ziet:

Ik ben erg benieuwd hoe de Metaverse zich gaat ontwikkelen en ik zal deze ontwikkelingen ook zeker in de gaten houden en jullie updaten als er interessante nieuwe ontwikkelingen zijn. Volg de socials van Twan Online Media om op de hoogte te blijven.


Instagram

LinkedIn

0 opmerkingen