Op welk social kanaal vind ik mijn doelgroep?

Bijgewerkt op: 14 jan.

Als bedrijf of merk aanwezig zijn op social media is bijna onmisbaar om goed zichtbaar te zijn bij je potentiële klanten. Maar wat zijn de juiste kanalen om aanwezig op te zijn? Hieronder vind je per kanaal een korte uitleg, zodat jij kan beslissen of dit wel of niet interessant is voor jou!


Facebook

Facebook is nog steeds het grootste social media kanaal in Nederland. Zo wordt het gebruikt door 10,4 miljoen mensen in Nederland. Grote kans dat jouw doelgroep hier dus ook op aanwezig is. Wel verschuift de leeftijd van gebruikers omhoog. Dit betekent dat steeds oudere mensen van Facebook gebruik gaan maken, en dat jongeren het links laten liggen. Wil jij een wat volwassenere doelgroep bereiken? Dan is Facebook zeker een aanrader!


Instagram

Het tweede grootste kanaal in Nederland is Instagram, wat door 5,9 miljoen mensen in Nederland wordt gebruikt. Instagram is een kanaal waar vooral veel inspiratie op te vinden is. Het is een foto en video app. Je moet dus wel iets visueels te delen hebben op dit platform. Instagram wordt een stuk meer door jongeren gebruikt, waardoor dit platform interessant is voor de wat jongere doelgroep. Desalniettemin, zijn eigenlijk alle leeftijdsgroepen wel goed vertegenwoordigd op dit platform.


LinkedIn

Heb je een bedrijf of product wat zich richt op de zakelijke markt? Dan is LinkedIn de beste optie voor jou. LinkedIn is natuurlijk een zakelijk sociaal medium. Dit maakt het bij uitstek interessant voor bedrijven die zich richten op B2B (business to business). Op LinkedIn kun je bijvoorbeeld bij het adverteren heel gemakkelijk een targeting instellen op basis van functietitels. Zo weet je gelijk dat je de juiste doelgroep bereikt.


TikTok & Snapchat

Richt jouw bedrijf zich op jongeren? Dan zijn kanalen als TikTok en Snapchat de place to be. Deze kanalen worden namelijk vooral gebruikt door jongeren. Vooral TikTok is de laatste tijd enorm populair geworden onder deze doelgroep. Wil je aanwezig zijn op deze platformen? Dan is het ontzettend belangrijk dat je de juiste content inzet, die jongeren aanspreekt. Het beste is om content in te zetten wat daadwerkelijk TikTok content is, dus korte video's met muziek, dansjes of bijvoorbeeld life hacks.


Pinterest

Heb je veel inspiratie te bieden met je producten of diensten? Dan is Pinterest een interessant platform! Hier komen mensen namelijk om te zoeken naar allerlei soorten inspiratie. Denk aan thema's als interieur & architectuur, koken & recepten, feesten & bruiloften, mode & sieraden, etc. Jij kunt hier slim op aanhaken door relevante producten in een lifestyle-setting te laten zien en ze interessant te maken voor de consument.


Twitter

Twitter is haar meeste populariteit over de jaren in Nederland wel verloren. Toch wordt het nog door veel mensen gebruikt. Het wordt in de zakelijke markt nog veel gebruikt onder bijvoorbeeld ondernemers onder elkaar, of voor arbeidsmarktcommunicatie. Kijken we meer aan de consument zijde, dan wordt het vooral gebruikt om bijvoorbeeld tijdens grote events te tweeten over hoe het beleefd wordt. Ook wordt Twitter nog veel gebruikt om live commentaar te geven op tv-programma's.


Hopelijk weet je nu welk kanaal mogelijk interessant kan zijn voor jou! Wil jij starten met social media of het adverteren op social media maar weet je niet goed hoe? Twan Online Media helpt jou hier graag bij. Neem vrijblijvend contact op via info@twanonlinemedia.nl of laat een bericht achter via het contactformulier onder het kopje 'contact' in het menu.


Mocht je zelf aan de slag willen met bijvoorbeeld het groeien op Instagram of het adverteren via social media. Dan zijn een van mijn e-books wellicht interessant voor jou!



0 opmerkingen