Social advertising: Hoe ga je om met het tracking probleem van iOS 14.5+?

Sinds Apple iOS 14.5 heeft uitgebracht is het een stuk lastiger geworden voor adverteerders om tracking toe te passen bij conversiecampagnes. Hierdoor kunnen campagneresultaten niet goed gemeten worden en is het lastiger om mensen te retargeten. Wat kan je bij social advertising doen om toch zoveel mogelijk te kunnen meten? Je leest het in een nieuwe blog!

iOS 14.5

Apple geeft in deze update de keuze aan de gebruiker of hij/zij nog wel getrackt mag worden bij het surfen op internet. Heel veel mensen hebben naar aanleiding hiervan tracking uitgezet, wat grote gevolgen heeft voor adverteerders die dit gebruiken om campagnes te voeren. Bij social advertising bijvoorbeeld wordt dit gebruikt om in campagneresultaten te kunnen meten wat gebruikers op een website hebben gedaan (bijvoorbeeld het meten van aankopen op een webshop), maar ook voor het retargeten van gebruikers (opnieuw bereiken van gebruikers als ze op de website zijn geweest). Daarnaast gebruikt het systeem de data om de campagne op een juiste manier te kunnen optimaliseren. Met de iOS update van Apple is dat lastiger geworden.


Wat kun je doen?

Om de impact te verkleinen bij het adverteren hebben social media als Facebook en Instagram verschillende oplossingen bedacht om de impact te minimaliseren. Zo is het belangrijk om je website domein te verifiëren, zodat het systeem zeker weet dat de website van jou is en er meer mogelijk is qua het meten op de website. Daarnaast kun je nu conversie events rangschikken, zodat je bij het systeem aangeeft wat je belangrijkste meetpunt is (bijvoorbeeld een aankoop op je website). Het systeem houdt hier rekening mee, en probeert dan zo veel mogelijk data te verkrijgen voor dat event. Er wordt ook gebruik gemaakt van bepaalde rekenmodellen om te voorspellen wat gebruikers doen. Hierdoor kan het systeem toch optimaliseren naar het event waar je op stuurt, zodat de resultaten niet negatief beïnvloed worden.


Conversion API

Een ander belangrijk onderdeel wat je kunt toepassen is de Conversion API. Hiermee maak je een verbinding tussen jouw server of CRM en het social platform. Als er bijvoorbeeld een aankoop op je website wordt gedaan, stuurt de server van je webshop het direct door naar Facebook zonder tussenkomst van browser data. Hierdoor kan toch die conversie gemeten worden, ook al wordt er niet via de browser getrackt. Zo kun je de verkoopresultaten uit je campagne zien, en kan het systeem op de juiste manier optimaliseren om je campagne te verbeteren.


Wil je graag beginnen met adverteren op social media of heb je hulp nodig bij het instellen van bijvoorbeeld de Conversion API? Laat het mij weten en ik help je verder! Stuur vooral een mailtje naar twan@twanonlinemedia.nl


Mocht je zelf aan de slag willen met adverteren op social media, dan zijn een van mijn e-books wellicht interessant voor jou.



0 opmerkingen